The Origin of God's Wife Asherah


YouTube documentaire 'The True Origin of God's Wife Asherah'
Bron: @MythVisionPodcast - https://youtu.be/VrqPxHFMEMk?si=JmuDuyhgwyl_NnIn

Inleiding
Bovengenoemde documentaire is een behandeling van de oorsprong van Asjera, Gods verborgen vrouw. Het gaat om haar ware oorsprong, middels oude teksten en archeologische vondsten en blijvende invloed op het jodendom en christendom.
De ontdekkingstocht gaat terug naar Mesopotamië tijdens Hammurabi's regering, waar Asjera, bekend als Ashratu of Ashiratum, verschijnt als de echtgenote van Amurru, de Babylonische 'Heer van de berg' [verticaal]; Ashratu zelf was de 'Vrouwe van de vlakte' [horizontaal, samen een +]. Haar invloed reikte verder dan Mesopotamië en was ook te herkennen in Hettitische en Kanaënitische mythen, waarin zij voorkomt naast oppergod El.
Asjera's aanwezigheid in het Oude Testament wordt besproken. Koning Manasse gaf haar weer een plaats in de Tempel, totdat ze werd verguisd door Deuteronomistische theologen en na de Babylonische ballingschap werd verwijderd door koning Josia, die met geweld in Israel het patriarchaat invoerde. Toch blijft haar erfenis voortbestaan ​​in Vrouwe Wijsheid, Sophia, in de Menorah als levensboom en in christelijke kunst met afbeeldingen van Maria en Jezus.

Korte samenvatting van de video-tekst (door Freek)
De archeologische vindplaats Ras Shamra (of Ugarit) in NW-Syrië was in de oudheid een belangrijke haven en culturele hoofdstad. Uit voorwerpen die in tempels werden gevonden bleek, dat Asjera de echtgenote van de hoofdgod El was. Zij werd dan ook Elat genoemd: de godin.
Ook was zij in het hele Midden-Oosten onder andere namen bekend, zoals Asjrata en steeds werd zij verbonden met de levensboom en vertegenwoordigde zij de vruchtbaarheid.

Dit soort stenen hebben de vorm van de Venusheuvel, verband houdend met vruchtbaarheid, ook getoond door de beide manen. De Venusheuvel wordt gevormd door het schaambeen dat het geboortekanaal vormt (met een beweeglijk gewricht), waardoorheen het kind wordt geboren. Deze stenen werden veel gevonden.
De gestileerde levensboom staat onder Asjera's afbeelding op een 'altaar', een 'verhoging' zoals het schaambeen.

Nick Wyatt (London, 2007)
De 'asjera' als een cultus-voorwerp (Hebreeuws 'asjerim') wordt algemeen verbonden met een gestileerde, bewerkte boom en houdt verband met het koningshuis. Deze voorwerpen zijn een uitbeelding van de koninklijke godin Asjera, zowel in Israel als in Juda. Als de mythische moeder van de koning is Asjera ook de moeder van het volk, geïncarneerd in de koning-moeder, de 'gebira' (Wyatt, 2014, p. 21).
De meeste verwijzingen naar Asjera in het Oude Testament worden gevonden in teksten die verband houden met het werk van Deuteronomisten, een joodse, theologische school, na de Babylonische Ballingschap, die ijverde voor de uitsluitende aanbidding van Jahweh.

Tilde Binger, 'Asherah, goddess in Ugarit, Israel and the Old Testament'
In haar boek richt zij zich op die teksten, die met Asjera hebben te maken. Zij vond meerdere verschillen tussen de Massoretische (Hebreeuwse) tekst van het Oude Testament en de Griekse vertaling daarvan, de Septuagint, maar in het nadeel van Asjera.

Spreuken van Salomo 3:15-18
Alles wat je ooit zou kunnen wensen, valt bij de wijsheid [Sophia of Asjera] in het niet.
Met haar ene hand schenkt ze een lang leven, eer en rijkdom geeft ze met haar andere hand.
De wegen van de wijsheid zijn lieflijk, al haar paden vredig.
Ze is een levensboom voor wie haar omhelst, wie haar omarmt, mag zich gelukkig prijzen.

De menora wordt in Exodus beschreven als een amandelboom. De amandelboom is de levensboom omdat zij in het vroege voorjaar als eerste boom op het kale hout bloeit. Geheel uit zichzelf vormt zij de bloesems waaruit later de voedzame, levenschenkende amandelen voortkomen.
De noten van de amandelboom, de levensboom, heten in het Latijn amygdala, dat waarschijnlijk afkomstig is van het Semitische 'amagallu': de grote Moeder.

R. Eichler, 'The priestly Asherah', V.T. 69 (2019) p. 36 en
Karel van der Toorn, 'God in context', selected essays in Society and Relegion in the Early Middle East, 2018, p. 49
De tekst van Numeri 17:16-26 beschrijft, dat Mozes van Jahweh 12 stokken in de Tabernakel moet plaatsen. De volgende morgen is de staf van Aäron tot bloei gekomen: een amandelbloesem; het is daardoor een 'asjera'. Deze staf werd bij de Ark van het Verbond geplaatst, in de vorm van een staf met uit hout gesneden amandelbloesems. Deze staf werd later de scepter en deze staf met krulvormige versiering aan het boveneinde werd een zinnebeeld van de geestelijke macht van de priester (de bisschopsstaf, die in Egypte al in gebruik was).

William D. Whitt, 'The divorce of Jahweh and Asherah in Hosea 2:4-7, 12
De opvatting dat de goden de ouders waren van de mens, was de gangbare gedachte in de Oudheid.
"Omdat Asjera de moedergodin was en men ervan uitging dat zij de echtgenote van Jahweh was, is het begrijpelijk dat zij moet worden gezien als de 'moeder' van de Israëlieten, zoals Jahweh werd gezien als hun 'vader'. (Whitt, p. 57)
De tekst in Hosea beschrijft een scheiding tussen Jahweh en Asjera, wat verdacht is, gezien de voorgeschiedenis.

Onderwerpen in deze video:
God's Wife
Asherah - Goddess of Israel
The Creatrix of the Gods
Asherah and the Old Testament
King Asa and the Queen Mother
The 400 Prophets of Asherah
Manasseh's reforms
Josiah's Counter-Reforms
Asherah in the Temple
Almonds and the Tree of Life
Aaron's Flowering Staff
Yahweh's Divorce
Asherah's Legacy


Bronnen voor deze video het werk van de volgende geleerden:
Ackerman, S. (2008). "Asherah, the West Semitic Goddess of Spinning and Weaving?" JNES 67/1
Barker, M. (2014). King of the Jews: Temple Theology in John's Gospel
Binger, T. (1997). Asherah: Goddesses in Ugarit, Israel and the Old Testament
Dijkstra, M. (2001). "I have Blessed You by YHWH of Samaria and His Asherah." In: Only One God?
Eichler, R. (2019). "The Priestly Asherah." Vetus Testamentum 69
Hestrin, R. (1987). "The Lachish Ewer and the Asher." IEJ 37/4
Keel, O. & Uehlinger, C. (1992). Gods, Goddesses, and Images of God in Ancient Israel
Korpel, M.C.A. (2001). "Asherah Outside Israel." In: Only One God?
Taylor, J.E. (1995). "The Asherah, the Menorah and the Sacred Tree." JSOT 66
Van der Toorn, K. (2018). God in Context: Essays on Society and Religion in the Early Middle East
Whitt, W.D. (2008). "The divorce of Yahweh and Asherah in Hos 2, 4–7.12 ff." SJOT 6:1
Wiggins, S.A. (2007). A Reassessment of Asherah
Worthington, R. (2018). "The Hebrew Goddess Asherah in the Greek Septuagint." Feminist Theol. 27(1)
Wyatt, N. (2007). "Word of Tree and Whisper of Stone." Vetus Testamentum 57
Wyatt, N. (2014). "A Royal Garden: The Ideology of Eden." SJOT 28/1


terug naar God als man en vrouw

terug naar het weblog







^