De betekenis van de keppel of kipa
Het woord ‘keppel’ komt van het Hebreeuwse kipa: כִּפָּה - hoofddeksel. Het gebruik ervan staat in de Talmoed vermeld: Bedek uw hoofd, zodat het besef van de hemel op u zal rusten.
De Talmoed vertegenwoordigt de joodse traditie; het zijn twaalf boeken - naast de Tenach - met daarin de overwegingen van rabbi’s, joodse godsdienstleraren, over de Tenach. In de Talmoed staat dat als de gelovige het hoofd bedekt, die zich dan voortdurend bewust is van de aanwezigheid van het opperwezen, Sjechina: ‘zij die bij ons woont’, boven het hoofd.
In het oude Hebreeuws heeft een woord niet alleen een betekenis van zichzelf, maar ook de letters apart hebben een betekenis, die mede die van het woord als geheel vormen. Het woord ‘keppel’ begint met de Hebreeuwse letter K, de Kaf כ. Het is de elfde letter van het Hebreeuwse alfabet (‘hebreeuws’ is afgeleid van ‘eber’: de overkant). De figuurlijke betekenis ervan is: de holle palm van de hand. De letter is als het ware de komvormige, uitgestrekte handpalm, die gereed is om te geven of te ontvangen. De letter wordt geschreven als een gebogen lijn en die herinnert de mens eraan om te buigen voor God en zijn eigen belangen te beheersen en naar God te richten.
De kaf is de elfde letter en de 11 is volgens de gereduceerde cijfersom 1+1=2, waardoor de twee duidt op de vereniging van twee zelfstandigheden tot een eenheid. De joodse, gematrische getalswaarde van de kaf is twintig, ook 2, maar twintig duidt op de geestelijke betekenis van de twee: de persoonlijke verbinding van de mens met een begeleider in de geestelijke wereld… en uiteindelijk altijd met God.
De gekantelde kaf geeft het beeld van een stolp, koepel of hoofddeksel, en dat is meteen ook niet alleen de vorm van de keppel zelf, maar ook van de menselijke hersenschors; die bevindt zich onder de keppel en is het besturings- en verbindingsorgaan tussen de menselijke geest het lichaam.
Onder die hersenschors, als stolp gezien, bevindt zich een open ruimte, waar doorheen zenuwbanen voor zintuiglijke indrukken de stolp van de hersenschors binnenkomen. Het centrale zenuwstelsel: de hersenen met het ruggemerg en andere binnenkomende zenwvezels (de hersenzenuwen, zoals die van de ogen en het aangezicht), lijkt op een omhoog wijzende arm (ruggemerg) met een geopende hand, waarvan de palm naar beneden wijst (de schors): het beeld van de beschermende, zegenende hand van de geestelijke begeleider daarboven, die zo vanuit de geestelijke wereld op de kruinchakra inwerkt.
De gekantelde kaf geeft het beeld van een stolp, koepel of hoofddeksel, en dat is meteen ook niet alleen de vorm van de keppel zelf, maar ook van de menselijke hersenen; die bevinden zich onder de keppel en zijn het besturings- en verbindingsorgaan tussen de menselijke geest en het lichaam.
Onder de hersenschors, als stolp gezien, bevindt zich een open ruimte, waar doorheen zenuwbanen voor zintuiglijke indrukken de stolp van de hersenschors binnenkomen.
Onder de hersenschors, als stolp gezien, bevindt zich een open ruimte, waar doorheen zenuwbanen voor zintuiglijke indrukken de stolp van de hersenschors binnenkomen.
Joodse keppel, gedragen tijdens de godsdienstige bijeenkomsten in de synagoge: plaats van samenkomst, die een godsdienstige school, een sjoel is. Men leest en bespreekt er de teksten uit de Tenach: de vijf boeken van Mozes (Thorah), de Profeten en de Wijsheidsliteratuur.
Op de gebedsmutsen die in de Orthodox Syrische kerk - door Thomas gesticht - worden gedragen, zowel door vrouwen als door mannen, zijn twaalf thomaskruisen aangebracht, het getal van Jezus' leerlingen. Zij hebben daar dezelfde betekenis als de keppel in het joodse volk.
Een solideo of kalot, gedragen door geestelijken van de Rooms-Katholieke Kerk.
Een moslim gebedsmuts, gedragen door een gelovige tijdens een gebedsoefening in de moskee.
terug naar de vragenlijst
terug naar het weblog
^