In de eerste eeuwen is Jezus godsdienstleraar
Op ikonen uit de eerste eeuwen van het christendom wordt Jezus als een rabbi, een godsdienstleraar uitgebeeld. Op deze gravure uit de derde eeuw, gevonden in een catacombe in Rome, met de titel: 'Aanbidding van de Magiërs', doet Jezus als leraar een kernachtige uitspraak: "Severa in Deo vivas" of: "Leef strikt in God."
De Bijbel als boek was er nog niet; Jezus houdt als een joodse rabbi met de linkerhand een boekrol vast. Met de rechterhand maakt hij het belerende gebaar: twee uitgestoken vingers (twee vingers betekende: geestelijke leer, één vinger: wereldse leer, de gehele hand: zegening; in de zo geopende handpalm bevindt zich namelijk een chakra, vandaar hetzelfde gebaar bij een genezende handoplegging).
Jezus wordt als een hoogstaande Romein uitgebeeld met kort, krullend haar en zonder baard. Joden mochten hun haar en baard niet afknippen.
Bron: Vaticaans Museum.
Jezus als leraar uit de Romeinse catacomben.
Jezus afgebeeld als een hoogstaande Romein, baardloos en kort, krullend haar. Hier maakt hij het zegenende gebaar met open hand. Met de linkerhand houdt hij een papyrus vast.
Zijn leerlingen zitten om hem heen; zij houden de hand open als een ontvangend gebaar, ontvankelijk voor zijn leer.
Jezus als leraar, een boekrol in de linkerhand, een schenkend gebaar met de rechterhand; als hooggeplaatste Romein zonder baard en met kort, krullend haar. Zijn stoel staat boven een Romeinse godheid (Jupiter?), met zijn voeten op zijn hoofd. Petrus en Paulus staan naast hem.
Petrus was één van Jezus' twaalf leerlingen. Hij vat Jezus' leer kort en bondig samen in zijn 2e Brief 1:3-11:
(Petrus beschrijft hier Jezus' leer als geestelijke ontwikkeling door het overwinnen van zelfgerichtheid en het ontwikkelen van de geestelijke vermogens, wat leidt tot Gods Koninkrijk in de geestelijke wereld.)
"Zijn (Jezus') goddelijke macht heeft ons alles geschonken wat nodig is voor een godsdienstig leven, door de kennis van hem die ons geroepen heeft door zijn majesteit en wonderbaarlijke kracht. Hiermee zijn ons kostbare, rijke beloften gedaan, opdat u zou ontkomen aan het verderf dat de wereld beheerst als gevolg van de zelfzucht en opdat u deel zou krijgen aan de goddelijke natuur.
Span daarom al uw krachten [willen] in om uw geloof te verrijken met deugdzaamheid [denken en voelen], uw deugdzaamheid met kennis [waarnemen en denken], uw kennis met zelfbeheersing [willen], uw zelfbeheersing met volharding, uw volharding met godsdienstigheid, uw godsdienstigheid met liefde [voelen] voor uw broeders en zusters en uw liefde voor uw broeders en zusters met liefde voor allen.
Als u deze eigenschappen in overvloed bezit, is uw kennis van onze Heer Jezus Christus niet nutteloos, maar vruchtbaar. Wie ze niet bezit is kortzichtig, ja blind, en vergeet dat hij van zijn vroegere zonden gereinigd is. Span u daarom des te meer in om uw roeping en uitverkiezing waar te maken, broeders en zusters. Als u dit alles doet, komt u nooit ten val en zal u onbelemmerd toegang worden verleend tot het eeuwige koninkrijk van onze Heer en redder Jezus Christus."
Keizer Justinianus met zijn bisschop Maximianus
Justinianus wordt omringd door priesters en soldaten, met IX (Iesous Xristos) op het schild. Op het kussen horen waarschijnlijk de regalia (kroon, scepter en rijksappel). De afbeelding toont de vermenging van politieke en godsdienstige macht.
Bisschop Maximianus houdt de toen al samengestelde Bijbel vast. Het christendom werd toen 'de godsdienst met het boek' genoemd, terwijl het jodendom 'de godsdienst met de boekrol' heette. De Bijbel met Jezus' leven en leer stond in het middelpunt.
Op de sierband twee gelijkbenige kruisen. Op de Bijbel een zonnewiel en een viervoudige versiering.
Van de kerk in Papous, Griekenland wordt gezegd, dat Paulus op die plaats heeft staan spreken. Zijn persoon en zijn leringen werden met een viervoudig gelijkbenig kruis in vierkanten weergegeven.
In Loukas, Griekenland, staat deze koepelkerk met de grondvorm van een gelijkbenig kruis.
De koepel verbeeldde de hemelboog, zodat de gelovigen die eronder zaten, zich met de hemel verbonden voelden.
De koepel verbeeldde de hemelboog, zodat de gelovigen die eronder zaten, zich met de hemel verbonden voelden.
terug naar Jezus als leraar
terug naar het weblog
^