Mijn levensbeschouwelijke achtergrond
Hoe het begon
Mijn levensbeschouwelijke achtergrond is de volgende. Ik groeide op in een ongelovig gezin, maar door mijn oma was er wel een Bijbel in huis. Toen ik tien jaar was, stond ik eens te mijmeren in de voorkamer, waar ik door een onzichtbare kracht naar hun boekenkastje met die Bijbel werd geleid. Ik sloeg het boek open en las in Genesis 1:1: "In den beginne schiep God de hemel en de aarde." Een golf van vreugde sloeg door mij heen, dan moest dit wel een heel belangrijk boek zijn en ik besloot er iedere dag een bladzijde in te lezen. Die vreugde van die eerste keer heeft mij altijd vergezeld als ik later de Bijbel las.
Geestelijke ervaringen
Ik was blijkbaar een ijverig studentje, want op twaalf-jarige leeftijd las ik het Onze Vader en besloot dat iedere avond in bed te gaan bidden. Toen begonnen met enige regelmaat, niet iedere keer, de uittredingen, waardoor ik ervaringen opdeed met de werkelijkheid van de geestelijke wereld. Eerst kwam ik in een zee van geestelijk licht en geestelijke warmte terecht, de goddelijke algeest, waarin ik in de toestand van een zich bewuste geestvonk aanwezig was. Eerst voelde ik een zekere bevreemding, maar later voelde ik mij daar helemaal thuis!
Op twintig-jarige leeftijd maakte ik een godservaring mee, eerst in de ongevormde oertoestand, later in de gevormde toestand. Eerst begon die ervaring na uittreding met een geestestoestand van een aangename, donkere koelte, die door een diepe rust werd gekenmerkt, een rust, die zich persoonlijk met mij verbond en mij in haar diepe rust liet delen. Daarna ontstond er binnenin haar een beweging, die zich uitte in een lichtende warmte; ook die verbond zich persoonlijk met mij en liet mij delen in de vreugde van zijn beweging.
Daarna verbonden zij zich weer met elkaar, waarbij de beweging en zijn lichtende warmte de rust en haar donkere koelte doordrong en de rust zich liet doordringen in een evenwichtige samenwerking. Tijdens die gebeurtenis ervoer ik een 'verwarmende koelte'! Daarbij vond een ompoling plaats, waardoor nu de beweging en zijn lichtende warmte a.h.w. de buitenkant vormde, waardoor ik weer aanwezig was in de oneindige zee van geestelijk licht en geestelijke warmte, de algeest, die ik vroeger al had meegemaakt. Maar ik wist nu dus, dat er binnen die lichtende warmte onzichtbaar een donkere koelte aanwezig was.
Tijdens die vereniging ontstond er door verdichting van licht a.h.w. tussen hen in eerst een wolkje van geestelijk licht, dat later door geestelijke warmte langzaam wervelend werd doorstroomd, waarna mij duidelijk werd gemaakt, dat ik het ontstaan van mijzelf als menselijke geest door verdichting uit en in de goddelijke algeest bewust had mogen meemaken. Een innige liefde stroomde daarbij door mij heen!
Later, in de gevórmde toestand, stond God als mijn vader vóór mij in de ruimte van de lichtende warmte, God als mijn moeder stond achter mij in de ruimte van de donkere (toen schaduwrijke) koelte.
Daarna ontstond door de jaren heen een reeks van geestelijke ervaringen in de geestelijke wereld, die ik op mijn website heb vermeld. Zie in het Menu bij 'geestelijke ervaringen'.
Zie voor de samenhang van het licht en de warmte binnen de geest als die bolvormige wolk met de vier geestelijke vermogens, de pagina '1 de menselijke geest' in het Menu.
Levensbeschouwelijke studie
Om goed te begrijpen wat mij in de geestelijke wereld overkwam, was ik al vroeg voor mijzelf een godsdienstig-wijsgerige studie begonnen, die ik in Utrecht naast mijn natuurwetenschappelijke studie, farmacie, voortzette.
Ik bestudeerde o.a. de parapsychologie, astrologie en handlijnkunde, Freud, Jung en de grote wereldgodsdiensten (zie het Literatuuroverzicht in het Menu) en maakte een uittreksel van de Bijbel vanuit het dieptepsychologische gezichtspunt van Jung en van de opvatting van Teilhard: geestelijke ontwikkeling is de kern van het menselijke bestaan en van de leer van Jezus. Zie 'de Bijbel en geestkunde' in het Menu.
Steeds zette ik mijn geesteswetenschappelijke onderzoekingen voort op allerlei gebieden.
De boeken
Doordat ik geen christelijke opvoeding kreeg, las ik de Bijbel 'zonder last of ruggespraak' met een open geest, open ook voor allerlei andere opvattingen, waarvan ik de waarde met elkaar vergeleek. Jezus stond daarbij steeds in het middelpunt van mijn denken en voelen.
Op een gegeven ogenblik besloot ik alles samen te vatten in mijn eerste boek, De Levensweg, dat ik schreef met de mens in gedachten, die níet uit kan gaan van geestelijke ervaringen. Later, toen ik met pensioen was, schreef ik een tweede boek 'Geestkunde', waarin ik al mijn belangrijkste ervaringen heb vermeld en ook mijn natuurwetenschappelijke kennis verwerkte, i.h.b. voor wat betreft de hersenen, dat voor de menselijke geest het orgaan is, waarmee die zich door het lichaam heen met deze tijdelijke, stoffelijke wereld, die we hier overdag aantreffen, verbindt. De geest bevindt zich daarbij in de geestelijke wereld op de plaats, die overeenkomt met waar in de stoffelijke wereld de hersenen zich bevinden.
Vanaf 2001 werkte ik ook aan mijn website Geestkunde, waar ik nog meer onderwerpen vorm gaf en aan mij gestelde vragen beantwoordde.
Jezus of Hebreeuws Jehova Sjoea: God helpt
De ongelovige omgeving waarin ik opgroeide als bijbels onderzoeker, veroorzaakte wel veel eenzaamheid en me onbegrepen voelen, maar later zag ik toch het grote voordeel daarvan in. Ik was zo in de gelegenheid gesteld zonder storende, aangeleerde godsdienstige leerstellingen met een vrije geest in de Bijbel Jezus te ontmoeten en te leren waarderen en liefhebben.
Voor mij is Gods heilige geest in de mens Jezus bij ons op aarde geweest, om ons in de eerste plaats als rabbi, godsdienstleraar te begeleiden op onze levensweg, de geestelijke ontwikkelingsweg naar hereniging met God.
terug naar de vragenlijst
terug naar het weblog
^